“We zetten samen een andere bril op en kijken met lef naar de toekomst.”
Ik sta directeuren en besturen van primair onderwijs bij om van een zwakke school de beste school te maken. Ik heb kennis van het nieuwe inspectietoezicht en van de kwaliteitsindicatoren binnen het onderwijs.
De afgelopen jaren heb ik mijn diensten ingezet voor:
De basis voor een systematische kwaliteitsverbetering is een goede zelfevaluatie. Dat geldt zowel voor het schoolteam dat zijn onderwijsresultaten analyseert en evalueert, als voor het schoolbestuur dat na analyse van data aan de school de juiste vragen stelt. Ik stel deze vragen graag en krijg op die manier zicht op de school door het horen van het verhaal achter de resultaten van de eindtoets en de tussenopbrengsten. Zelfevaluaties, visitaties en audits zijn daarbij belangrijke instrumenten die schoolbesturen helpen om de kwaliteit van hun organisatie zichtbaar te maken en te evalueren.
Ik zorg voor stelselmatige cultuur van verbeteringen en sluit aan bij dat wat op een school al aanwezig is. Ik stel reflectieve vragen waardoor scholen zelf nadenken over wat ze met mijn bevindingen kunnen. We zetten samen een andere bril op en kijken met lef de toekomst in.
Samen met het bestuur en de scholen vorm ik naar aanleiding van mijn bevindingen tijdens de schoolbezoeken een beeld van de onderwijskwaliteit. Ik zoek naar verklaringen en koppel hieraan acties op korte en lange termijn. Ik help de directeur met het formuleren van veranderingen en het opzetten van een actieplan volgens de PDCA-cyclus waarbij het verbeteren van kwaliteitssysteem centraal staat.